2003/07/13

Most latom, hogy harom napja nem irtam egy kanyi sort sem. Annyi minden tortent, es most lusta vagyok irni, de igyekszem osszeszedni magam, hogy a jo pillanataim is meglegyenek.

Ma
Reggel Lisburnbe indultam volna, hajnalok hajnalan, hogy delre ott legyek. Talalkoztam csutortokon egy szlovak lannyal, kicist tud magyarul, eszakir srachoz ment felesegnek, szoke, es szoke, kicsit unalmas, de kedves. Egyelore nem tudom mit gondoljak rola, igy felrepakoltam, hogy majd meglatom mi no ki belole. Szoval ugy volt, hogy megyek, de mivel a no itt elvonszolta tegnap a piciny valagat bulizni valahova azzal, hogy "ejjel egyre itthon vagyok", es ma reggel meg leghalvanyabb jel sem mutatott arra, hogy hazajonne. Mobil persze off. Csendesen duhrohamtam a szobaban, de csak azert, mert rajottem hogy vasarnap es 4 napos unnep itt, nem tudom feltolteni a mobilom, a kislany a neten logott, ergo csak smsni tudtam Berinek, hogy szorri de nem megyek. Teljesen oszinten megvallva nem volt sok kedvem fel Ulstert atutazni, hogy hajfesteket vehessek, es csacsogjak vele, szoval picit azert megkonnyebbultem, es raadasul volt is kire fogni:)

Ezek utan biciklire kaptam es elindultam az orrom utan. Vegul ott kotottem ki teljesen veletlenul, ahova menni szerettem volna, az igezo hangzasu Island Magee-t bringaztam korbe (ami tulkeppen felsziget), ami mar resze az Antrim coastnak, es ennek megfeleloen gyonyoru. Keves homokos strand, sok parti szikla, hol magas, hol alacsony. Az ut kanyarog, es kuuurta sok domb van (fene essen belejuk), es persze mindig emelkedobol van tobb. Na meg a szel is mindig szembe fuj. Aludtam egyet a parti fuben egy strand mellett, fagyiztam, es amultam. Hallottam egy felig ures fantasdobozt gurulni bugyborekolva az uton es ez annyira vicces volt, hogy nevetni kellett. Feluton begorcsolt a labam, nyikorogni kezdett a bringam, es rajottem, hogy Larne az obol masik vegen fekszik, sz`al bringazas vissza is. Egy kidolt-bedolt kerites jott velem szembe (illetve oldalt), ahonnan eddigi eletem legszebb kilatasat lattam, igy vallalva, hogy maganteruletsertesen kapnak kovettem a kijart utat, es leultem egy nagy kore, egy 100 meter magas szikla tetejen (ami mellesleg bejaratott ulokenek tunt, szoval nem en voltam az elso maganlegeloserto alak arrafele), es elakadt lelegzettel csucsultem ott. Leirhatatlan. A gepet meg itthonhagytam, de oda muszaj lesz visszamennem egy derult napon. Muszaj.

Aztan harom orat ultem Whiteheadben, a siralyokat hallagtva mert vasarnap ritkan jarnak a vonatok, es egyszeruen kb 35 km utan nem voltam kepes 10 metert sem tekerni, nemhogy meg 5 km-t hegyen-volgyon keresztul. Dizelmozdony rulez:)

A siralyok erdekes egy nepseg am. Szazaval ultek a parti sziklakon, kis fekete fejuek, meg nagy feherek, szurke szarnnyal, idonkent az egesz sereg felrepult es rikoltozott, aztan a vizen lebegtek, aztan rikoltozva csipegettek a moszatot (??? seaweed), aztan csend lett, aztan kezdodott elolrol az egesz. En meg ott ultem a parton, emberek es kutyak jottek-mentek, faztam es siralyokat neztem. Tiszta hulye vagyok.

Pentek-Szombat
Miriameknal ebredtem, mivel a pentek estet ott toltottem, szulinapi partin, sajat keszitesu gyumolcstortakat prezentalva. A buli unalmas volt, de azert kibirtuk ejjel egyig, no alkohol, kozepesen jo kaja, de legalabb jo tarsasag. Csak a fele haldoklott, a masik fele holtfaradt volt. En meg, a lebecolos au-pair a kivetel:)
Szombat, julius 12, nagy unnep itt. Pirosbetus. Azaz inkabb narancssarga betus. Egyszer majd, ha eleg kompetensnek erzem magam irok egy rovid ismertetot arrol, miert is robbantgatjak egymast itt az emberek, egyelore annyit eleg tudni, hogy a katolikusok (koztarsasagpartiak) meg a protestansok (lojalistak) nem igazan csipik egymast. Az uytobbiak kb 2x annyian vannak. Anno a protestans Oraniai Vilmos (William of Orange) partra szallt itt, Carrickfergusban aztan 1690 julius elejen jol elpaholta a katolikus II. Jakabot (? II. James), es ezek utan kezdodott az irek "szivasa" igazan, foldkisajatitas, meg mindenfele ilyen fincsi dolgok. Meg sem probalom elhitetni, hogy ertek a temahoz, na, akit erdekel nezzen jobban utana, en fogok. Egyelore a lenyeg az, hogy a boyne-i csata julius 12-en volt, a protestansok gyoztek, es ezt azota is evrol, evre az irek orra ala dorgolik.

11-en este hatalmas Boyne-tuzek vannak eszak-irorszag szerte, mar honapokkal ezelott elkezdik az utcakon, tereken, ures telkeken felhalmozni a butort, autogumit,faagat, ruhat, mindenfele egheto dolgot. 12-en hatalmas parade van Belfastban, az ujsag szerint 60.000 ember rohangalt az utcan tegnap. A felvonulok ugy saccperkabe 3-4000-en lehettek, kulonbozo eszakir es skot katonazenekarok (kis dob, nagy dob, fuvola, cintanyer, egyenruha), meg a protestans keruletek nepe (Rising boys of Shankill Road (Belfast protestans magja ebben az utcaban lakik, tele protestans falfestmenyekkel), es tarsai) , csini narancssarga-lila nyakszalaggal - kerulet szama rajta, evszam, miegyeb (majd lesznek rola kepek). Amugy szabaly: a nezok is vagy narancssargaban, vagy piros-feher-kekben pompaznak. Zoldet meg elvetve sem lehet latni, hacsak nem a terepszinu katonanadragokon, amit a brit zaszloval kombinalnak. Rengeteg arus az utcakon, sortol (ir sor!!!:DDD hehehe) kezdve az orisai Union Jack-ekig (a brti zaszlo) mindent lehet kapni, brit mintas szemuveg, kalap, pom-pom, zokni, pohar, akarmi. A nagymamak mar reggel kiulnek, a csalad viszi a kempingszekeket es ott ulnek egesz nap, isznak es csevegnek. A menet a kozpontbol indul, vegig a varos protestans keruletein, aztan vissza a kozpontba. Reggel 10tol este 8ig mennek es dobolnak szinte folyamatosan. Nehol felirat: Disband the IRA, vagy durvabbak, kocsik, fekete taxik, amikben az idosebbek ulnek, na meg amikben szallitjak a sort es az asvanyvizet. Delutan haromra majd` mindenki hottreszeg, a feszultseg erezheto a levegoben. Egy rossz mozdulat kene, egyetlen odakeveredett zold mez es kitorne a pokol.

En nem vagyok ir, igazan katolikus sem, de vegigneztem mind a ketszer. Egyszer odafele, az onkentesekkel, egyszer visszafele a csaladdal. Ott ultem, hallgattam a dobokat, a meneteles zajat, es ereztem noni az agressziot, legszivesebben odamentem volna a legelso brit zaszlot lobogtato emberhez, es jol megvertem volna. Na most kepzelhetitek az irek mint erezhetnek. Reggebben mindig voltak atrocitasok, es talan ez az elso ev, hogy nem tortent nagyobb baj (az ujsagok szerint). Olvastam ma, hogy titkos targyalasok folytak az IRA es az UVF(hivjuk protestans IRAnak) vezetoi kozott, hogy megorizzek ezt a kb. bekes allapotot. Mindenesetre az egyik UVFes falfestmeny elott volt nemi levegobe lovoldozes, es en is lattam am egy eleg ijeszto dolgot, hazafele jovet a kocsibol.

A varoskozpontbol katolikus ovezeten at vezet az ut. Nem sok embert lehetett latni arrafele az utcakon, egyetlen kopasz, bakancsos pali vonult egy hatalmas narancs-lila UVF-es zaszloval (mellesleg eleg gaz, hogya felvonulason is sok UVF zaszlot lehetett latni, azert megiscsak egy paramilitaris-illegalis szervezet, es megis siman reklamoztak a nepek, hogy ok bizony egyetertenek veluk, sot...). A sarkon tul vagy tiz Celtic-szurkolo (Rangers es Celtis ket glasgow-i focicsapat, a Rangers piros-kek-feher es protestans, a Celtic feher-zold es katolikus) allt. Cseppet volt csak provokacioszagu a dolog. Ugy ugrott ki a piros lampanal a kocsibol ket no, es tuszkolta a hulye kopaszt be a kocsiba. Fel perc mulva a rendorseg is ott volt. Mellesleg a katolikus kornyeken 100 meterekent alltak rendorok, golyoallo mellenyben, pisztollyal, rohamkocsival. Katonakat csak a kulso keruletekben lattam, de ok is pancelozott kocsikkal, racs a kocsiablakokon, puska a kezben.

Mar keveredem itt az idokkel. Szoval reggel papucsban szaladtunk ki Miriamekkal az utca vegere, hogy lassuka felvonuloket, nem tudvan mennyi ideig fog tartani az egesz. Egy ora utan meguntuk, es visszaslattyogtunk, kozes ebedet rittyentettunk (en palacsintaval szalltam be, mindenki nagy oromere), es olyan fiatalos-beszelegetos-vidamkodos-zenehallgatos volt az egesz. Olyan, amilyet en anno az albiban mindig is szerettem volna. De ott csak sotet volt, telen hideg, mert sporoltunk a futessel, es max E-vel vihogtunk neha egymason:) Nyaron persze jobb volt, foleg ha az Ex is ott aludt;) De sosem volt a vidamkodos, sokemberes, radiohallgatos albi. Azt hiszem abbol en mar kimaradok.

A tetovalasom nem piros ellenben viszket. Es perpill attol parazok, hogy nem marad ilyen (a papir szerint az elso ket het kritikus), szoval ovom, naptol, szeltol. De meg mindig szep.

Na ezek a tortenesek velem, megyek zuhanyozni, es kikerekitem az elult fenekem. Ma sincs idom emileket gyartani:(

Nincsenek megjegyzések: