2003/07/08

Szep vagy. - mondtam a kicsi csiganak, mikozben veletlenul a vizes kore ultem le a tengerparton. A csiga tarsainak barna csontvaza tomegevel szorongott a bal elso zsebemben, folyt ki a viz az apro hazakbol, teljesen elaztatva farmer bal felso szarat. Pici barna csigahazak, uresek, egyszeruek. A hangjuk fogott meg, ahogy egymashoz utodtnek, mint megannyi uveggyongy. Errol eszembe jutottak az indianok meg a spanyol hoditok. Az uveggyongyrol mindig az indianok meg a spanyol hoditok jutnak eloszor eszembe, talan mert az indiantortenetek elott sosem talalkoztam ezzel a szoval. Meg nem is lattam uveggyongyot, csak muanyagot, de ugy kepzelem, egy maroknyi uveggyongynek olyan hangja lenne, mint egy maroknyi apro barna csigahaznak.

A kicsi csiga veletlenul kerult a kezembe, valahogy eletben maradt a szarazon, pedig latszott, hogy igazi tengeri csiga, specko bejaratzaro koronggal a talpan. Szep vagy - mondtam a kicsi csiganak, ahogy ovatosan elokuszott.
Eloszor csak a korong mozdult meg,aztan lassan, nagyon lassan kitekerte magat a hazbol. Eretlen takonyszine volt, es visszahuzhato negy szeme. Milyen rut szegeny - gondoltam. Elkepzeltem, hogy o vajon a csigaszemeivel milyennek lathat-szagolhat engem. Nagy szoros leny, cseppet sem nyalkas, nagyon mas. Aztan eszrevettem, hogy zebraszeru fekete minta boritja, a szeme es a feje is fekete. Mint egy kis ekszer. Nyujtozott kifele, akkor lehetett mint a kisujjam utolso perce, tapogatozott es szaglaszott. Az ujjamhoz ert, es sipircelt vissza a hazba, de csak fel percre, aztan maszott megint elo. Es ujra es ujra.

Legyunk baratok! - mondtam a csiganak, es probaltam kozeledni. Megijedt es visszahuzodott megint, sokadszorra, es en kezdtem unni, hogy kivancsi, megis meg van remulve. Feszegetni probaltam, megerteni mi van belul, mi miert tortenik, de ezzel csak azt ertem el, hogy felni kezdett tolem es teljesen eltunt a kis barna hazban. A tenyeremre raktam, gondolvan ha kezdettol erez, megszokja, hogy ott vagyok, kibujik, es vegre folytathatunk ertelmes tarsalgast.

Aztan meguntam a varakozast - Bolond csiga, kit erdekelsz, van meg ezernyi mas rajtad kivul, amit meg kell ismernem - mondtam, es visszadobtam a tengerbe.

Hazafele biciklizve azon gondolkoztam talan ideje lenne kidobni a sajat csigahazam.